Min mamma var gift med en man som inte var min far - hur ärver jag när hon går bort?

Hej! Min mamma var gift med en man som inte var min far och de har två barn tillsammans. Han avled för några år sedan. Jag har ju då två halvsyskon dvs vi har samma mamma men ej samma pappa. Hur ärver jag när min mamma går bort? Hon har ingen ny man/sambo.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser om arv finns i Ärvdabalken (ÄB).

Hälften av egendomen utgör dina halvsyskons efterarv efter din mammas man
När din mammas man avled ärvde hon antagligen hela hans kvarlåtenskap med fri förfoganderätt, vilket innebär att hon har rätt att använda denna egendom som hon vill men inte testamentera bort den. Detta arv efter hennes man utgjorde då troligtvis hälften av hennes totala egendom, då huvudregeln är att makar delar lika på egendomen vid bodelning p.g.a. dödsfall. När din mamma i sin tur går bort ska först detta arv (hälften av den totala egendomen) fördelas lika mellan mannens två barn, s.k. efterarv. (ÄB 3 kap. 1-2 §§)

Du ärver 1/3 av din mammas kvarlåtenskap
Den andra halvan av egendomen utgör kvarlåtenskapen efter din mamma. Detta arv ska likadant som ovan fördelas lika mellan din mammas barn, alltså dig och dina två halvsyskon. (ÄB 2 kap. 1 §) Du har därmed rätt till en tredjedel av din mammas egendom (motsvarande en sjättedel av den totala egendomen).

Sammanfattningsvis ärver du 1/6 av den totala egendomen när din mamma gått bort. Dina två halvsyskon ärver 1/4 + 1/6 var.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Tova AnderssonRådgivare