Min katt smet in hos min granne och förstörde möbler - är jag skyldig att betala?

Min syster var kattvakt i en vecka medans ja var utomlands. Då passade ena katten på att smita in till min granne och blev instängd där i 3 dygn medans grannen åkte bort. När hon kom hem märke hon att katten hade pissat i hennes soffa och haft sönder blommor. Soffan måste hon kasta och hon får ingen ersättning från försäkringsbolaget. Hon vill att jag ska betala en ersättning för en ny soffa. Jag tycker inte att det var mitt fel att katten blev instängd där. Har hon rätt till att jag måste betala henne för en ny soffa?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du har inget ansvar enbart på den grunden att det är din katt
Till skillnad från hundägare har en kattägare inte ett så kallat "strikt ansvar" för sitt djur. Det innebär att du inte kan bli ansvarig att betala skador som din katt orsakat endast för att du är dess ägare.

För att du ska bli skadeståndsskyldig krävs det att du har vållat skadan genom vårdslöshet (2 kap. 1 § skadeståndslagen). Eftersom du inte ens var hemma när katten smet in i din grannes bostad kommer du inte kunna hållas ansvarig överhuvudtaget. Det kan däremot din syster eftersom hon varit kattvakt under tiden du varit borta.

Återigen krävs det dock någon form av försummelse från din systers sida, och att händelsen som inträffat inte varit alltför slumpartad. Om det exempelvis är så att din katt är en innekatt och din syster råkat lämna dörren öppen och därmed möjliggjort för katten att rymma in hos din granne kan man säga att din syster varit vårdslös. Att en katt som smiter in i en annans hem också kan förstöra grejer är inte helt osannolikt, men samtidigt kan skadorna i det här fallet bero på att katten var instängd i flera dygn och inte bara en liten stund, vilket ju i sig var resultatet av en olycklig slump. Jag vet däremot alltför lite om händelseförloppet för att kunna ge ett besked om din systers eventuella ansvar.

Men du kan i vart fall inte bli skyldig att betala din granne ersättning för de förstörda möblerna.

Vänligen

Pegah FazliRådgivare