Min inneboende vill folkbokföra sig på min adress, påverkar det hyresförhållandet på något sätt?

Jag har en inneboende i mitt hus. Hon vill folkbokföra sig på min adress. Påverkar det hyresförhållandet mellan oss?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Ert hyresförhållande förändras inte som sådant eftersom hon trots folkbokföring endast är din inneboende. Det är dock alltid bäst att ha ett hyresavtal mellan er, dels för er egen skull ifall det någon gång skulle uppstå en konflikt men dels också om det i någon situation skulle behöva bevisas att personen endast är din inneboende och inget annat.

Enligt lag ska man folkbokföra sig på den adressen där man huvudsakligen är bosatt och eftersom din inneboende är bosatt på din adress är det där hon bör vara folkbokförd (6 § folkbokföringslagen). Folkbokföringen är främst en skattemässig registrering. Jag skulle därför rekommendera dig att kontakta skatteverket som har hand om folkbokföringen samt att de även kan svara kring frågor om exempelvis deklarering och avdrag vad gäller att ha inneboende.

Du behöver inte vara oroad för att exempelvis förlora kontrakt, att din inneboende ska få rättigheter till ditt hus eller liknande. Det som du bör tänka på är däremot den ekonomiska delen, om du tillexempel har något bidrag såsom bostadsbidrag, bostadstillägg eller liknande ekonomiska bistånd från kommun eller myndighet. Eftersom du då har en person till folkbokförd i ditt hem kan dina bidrag komma att ändras och minskas. Det viktiga är i så fall att informera myndigheten om detta och eventuellt kontakta den specifika myndigheten och höra hur bidragen skulle komma att påverkas av detta.

Jag hoppas du har fått hjälp med din fråga. Har du fler funderingar eller om det var något mer specifikt du tänkte på så är du välkommen att återkomma!

Vänliga hälsningar,

Lisette Andersson OlssonRådgivare