Min hyresvärd tar på mig utan tillåtelse, vad ska jag göra?

Min hyresvärd sexuellt trakasserar mig. Han tar på mina ben o bröst o försöker dra undan mig där ingen ser o försöker kyssa mig. Han skrattar när jag puttar bort honom och säger att han ser i mina ögon att jag är kåt. Han drog in mig i sitt hus, drog i mig in! Satte mig på soffan o försökte lägga sig på mig. Jag har otaliga gånger förklarat att jag inte är intresserad o slår bort hans händer o trycker bort hans huvud, men han ger fan aldrig upp! Jag har spelat in en del händelser på min mobil. Jag försöker sätta ner foten ordentligt men utan att börja bråka med honom för han kan ju vräka mig! Jag hat köpt en bil/ köper en bil av honom, men han vägrar skriva ett köpe brev. Tillhör gör också att jag nu ett år senare betalt nära 37.000 o verkstads kostnader och enligt honom bara 2000 på bilen. Både hyran och avbetalning på bilen vill han ha kontant, alltid. Jag har bott här i tre år nu. Jag vet inte hur mkt jag har betalt på nått av det, men jag är hela tiden skyldig honom mer.

Vad gör jag???

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag skulle rekommendera dig att vända dig till polisen. Det din hyresvärd utsätter dig för är sexuellt ofredande (6 kap. 10 § brottsbalken). Det framgår av din beskrivning att din hyresvärd med avsikt utsätter dig för de här sakerna, trots att det är tydligt att du inte är intresserad. Han kränker din sexuella integritet för att tillfredsställa sig själv. Förutsatt att domstolen sen finner att det finns tillräckligt med bevis kan din hyresvärd dömmas till böter eller fängelse i högst två år.

Vad gäller pengarna du har betalat är det svårt att säga något utan närmare uppgifter. Jag skulle rekommendera att du vänder dig till en av våra jurister och där lämnar vidare uppgifter.

Jag hoppas att allt löser sig, använd gärna någon av våra andra tjänster om du behöver mer hjälp!

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr,
klicka här ( lägg in https://www.lawline.se/ask_a_question)

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr,
klicka här ( lägg in https://www.lawline.se/ask_a_question)

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och
välj knappval 1.

Med vänliga hälsningar,

Veronica BorgRådgivare