Min hyresvärd ska sälja lägenheten, måste jag tillåta visningar?

Hej! Vi hyr en lägenhet i andra hand. Det är en bostadsrätt och vår hyresvärd ska sälja den nu under sommaren. Vad har vi för rättigheter när det gäller stylingen, visningar osv? Måste vi ta bort våra personliga saker för att lägenheten ska se fint ut under försäljningen? Får vi säga nej till ändringar om vi inser att de påverkar vår möjlighet att använda och njuta av lägenheten? Hur mycket notis har vi rätt till inför visningar? Hur många visningar måste vi acceptera? Tack för hjälpen!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att ni vänder dig till Lawline med era frågor. Som jag förstår det vill ni ha svar på vad för skyldigheter ni har att tillåta ändringar i lägenheten inför försäljningen och om ni måste låta hyresvärden hålla visningar i lägenheten medan ni bor där.

Ni har rätten att nyttja lägenheten – inte hyresvärden

Även om hyresvärden äger lägenheten så ”äger” ni nyttjanderätten till den. Alltså är det ni som disponerar över lägenheten, har rätt att vistas där och bestämmer stylingen. Hyresvärden har endast i undantagsfall rätt att vistas i lägenheten. För att hyresvärden ska få tillträde till lägenheten krävs uttryckligt lagstöd. Inredningen har hyresvärden aldrig nånting att säga till om.

Om hyresvärden skulle hyra ut till någon ny hyresgäst skulle hyresvärden ha rätt att använda lägenheten till visningar och ni skulle då vara tvungna att tillåta det (jordabalken 12 kap. 26 §). Däremot gäller inte det när hyresvärden ska sälja bostaden. Då har hen ingen rätt att få tillträde till lägenheten för visningar. Ni kan alltså vägra att visningar hålls i lägenheten.

Brådskande förbättringsarbete

I ert fall har hyresvärden endast rätt att få tillträde till lägenheten för att utföra brådskande förbättringsarbeten, t.ex. laga en vattenläcka (jordabalken 12 kap. 26 §). Då kan ni inte vägra tillträde. Som jag förstår det föreligger det inget behov av sådana arbeten. Tapetsera om eller renovera köket för att höja värdet inför en försäljning kvalificerar inte som brådskande.

Tillträde utan lagstöd eller samtycke är brottsligt

Om hyresvärden tar sig in i lägenheten för att hålla visningar eller göra något annat som inte är ett brådskande förbättringsarbete utan ert samtycke så begår hen hemfridsbrott (brottsbalken 4 kap. 6 §). Det är straffbart med böter.

Sammanfattningar

Hyresvärden har ingen rätt att få tillträde till lägenheten för att hålla visningar inför försäljning. Hen har inte heller nånting att säga till om vad gäller styling av lägenheten och inredning. Ni kan vägra att tillåta visningar eller förändringar. Glöm inte att ni betalar hyra av en anledning. Det är er bostad och nyttjanderätten tillhör er, inte hyresvärden. Endast i akuta fall som exempelvis vid en vattenläcka kan hyresvärden gå in i lägenheten utan er tillåtelse och utföra brådskande förbättringsarbete. Det är brottsligt för hyresvärden att gå in i lägenheten utan er tillåtelse i andra fall.

Jag hoppas ni fått svar på era frågor!

Vänliga hälsningar,

Aron BergRådgivare