Min hund har blivit biten av en annan hund - vad ska jag göra?

Hej

Min hund har blivit attackerade och blev biten på en annan hund.

Jag har anlita en advokat, som betala redan 9 000 kr och det händer ingenting,

Jag känner mig besviken om laget som säger att den andra ägare betala kostnader som jag fortfarande betalar jag. Skuld som jag har är mera en 28 000 kr,nu har minska därför att jag betala.

Min fråga är, vad ska göra nu?

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss här på Lawline med din fråga.

Tillämpliga lagrum
Till att börja med vill jag beklaga att din hund har blivit skadad och jag hoppas att den har återhämtat sig efter skadan. Lagrum som är tillämpliga på din fråga hittar vi Skadeståndslagen (SkL) och lagen om tillsyn över hundar och katter.

Strikt ansvar för hundar
Som utgångspunkt gäller ett så kallat strikt ansvar för hundar, vilket innebär att ägaren till hunden betalar den skada som den orsakar för annan. Detta framgår av 19 § i lagen om tillsyn över hundar och katter. Ägaren av den hund som bet din hund ska med andra ord stå för de kostnader som denna skada har medfört dig såsom veterinärkostnader och mediciner för din hund.

Dock är det vanligt att detta skadeståndsbelopp jämkas på grund av medvållande när det kommer till skador på hundar orsakade av andra hundar. Detta får följden att du får stå för en del av beloppet medan ägaren till den andra hunden får stå för resten. Huruvida det ska ske en jämkning på grund av medvållande eller inte beror på hur situationen såg ut när din hund blev biten, det vill säga om det skedde helt oprovocerat eller om hundarna började bråka med varandra, 6 kap. 1 § SkL.

Försäkring
Enklaste vägen till ersättning för den skada du har lidit ekonomiskt är givetvis om du har en hundförsäkring. I så fall ska du vända dig till dem och meddela din hunds skador och bifoga kvitton och så vidare. Jag förutsätter dock att du inte har någon hundförsäkring med tanke på att du har anlitat en advokat.

I det fallet bör du kontakta hundägaren och försöka få ut ersättning ur hans ansvarsförsäkring som bör täcka skadan som hans hund har orsakat. Är det så att hundägaren inte har någon ansvarsförsäkring som täcker denna skada får du i sista hand kräva att han personligen står för skadan.

Råd och sammanfattning
Enligt lagen har du rätt att få ersättning för de skador som en annan hund har orsakat på din hund. Det är dock inte helt säkert att du kommer få full ersättning då det är vanligt att en jämkning av skadeståndet kan ske i fall som detta, men det beror helt på hur situationen såg ut när din hund blev attackerad.

Mitt råd till dig är alltså, såvida du inte har en egen försäkring, att vända dig till den andra hundägaren och kräva ersättning ur hans ansvarsförsäkring. Har han ingen ansvarsförsäkring är han skyldig att ersätta dig personligen. Vägrar han betala dig råder jag dig att skicka in en stämningsansökan. Detta är något som den advokat du har anlitat kan hjälpa dig med, men även vi här på Lawline om du är intresserad av det.

Jag hoppa satt du fick svar på din fråga och är det så att du har några följdfrågor eller behöver vidare hjälp är det bara att kontakta mig på Lisa.Gustafsson@Lawline.se så återkommer jag. Annars önskar jag dig lycka till!

Vänligen

Lisa GustafssonRådgivare