Min häst har skadats under tiden som den förvarats hos någon annan – skadestånd?

Hej Hade min häst på ett större event. Han stegrade sig i boxen, fastnade m vänster framhov. Han hängde där m magen uppåt i ca 20 minuter innan de kunde såga ner honom och bända upp järnrören så han kom loss. Hur kan de ha boxar som inte är säkra på ett sådant här stort arrangemang? Hur kan jag gå vidare? Jag hävdar att boxen inte var säker.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline. Då din fråga – hur du kan gå vidare mer ärendet – är relativt övergripande kan det bli svårt för mig att ge ett uttömmande svar för dina handlingsalternativ utan att veta närmare vad du mer konkret vill åstadkomma. Jag utgår dock från att din häst lidit någon form av skada som då drabbat dig ekonomiskt exempelvis i form av vetrinärkostnader. Under denna premiss är en första rekommendation till dig att se över om du har någon försäkring. En annan fråga, som mitt svar nedan också kommer att inriktas på, är huruvida du kan begära skadestånd från arrangören. Den första frågan blir då om det funnits något avtal mellan dig och arrangören som reglerat ansvarsfrågan i en situation som denna. Om så inte är fallet får man istället falla tillbaka på skadeståndslagen (1972:207).

Av 2 kap 1 § skadeståndslagen framgår då förutsättningarna för skadestånd i ett fall som ditt. Av bestämmelsen kan vi då läsa ut att skadan ska ha vållats antingen genom uppsåt eller vårdslöshet. Det finns inget som tyder på att arrangören agerat uppsåtsligt varför frågan blir om de agerat vårdslöst.

Övergripande beträffande vårdslöshetsbedömningen (även kallad culpabedömningen) kan här anföras att man i första hand utgår från aktuella normer och föreskrifter på området. I andra hand, om några föreskrifter eller liknande inte finns gör man en mer fri bedömning där man, något förenklat, har att avgöra huruvida arrangören agerat på ett sätt som, inom branschen, utgjort ett avsteg från en handlingsform (ställ dig frågan hur en "förnuftig" arrangör skulle ha agerat). Vidare är huvudregeln inom svensk rätt att det är den som påstår att någon agerat vårdslöst som har bevisbördan kring detta (vilket alltså skulle vara du). Man har emellertid gjort avsteg från denna huvudregel i de fall skador uppstått på egendom under den tiden som någon annan förvarat egendomen. I sådana fall tillämpas istället ett s.k. presumtionsansvar som då innebär att det är förvararen (i detta fall arrangören) som har bevisbördan för att de inte agerat vårdslöst (se t.ex. NJA 1999 s 197). Logiken bakom detta har att göra med att det annars vore (orimligt) svårt för dig att bevisa något som du inte varit med och kunnat se.

De frågor som alltså behöver besvaras är alltså (1) vad krävs för att arrangören ska anses ha agerat vårdslöst. I första hand blir det då av intresse att utreda eventuella föreskrifter beträffande förvaring av hästar som arrangören kan tänkas ha brutit mot. I andra fall får man göra en mer fri bedöming där man då beaktar om arrangören har agerat på ett avvikande sätt. Därefter behöver man (2) utreda om arrangören kan lyckas lägga fram tillräckligt med bevismedel för att de inte agerat på det sättet som påstås vara vårdslöst. Om de inte lyckas göra så är huvudregeln att arrangören annars kan hållas skadeståndsansvarig.

Med detta sagt hoppas jag att mitt svar har varit till hjälp! Om det kvarstår några frågor är du välkommen att åter höra av dig till oss på Lawline. Om du har några frågor angående mitt svar kan du nå mig på Hugo.Clemedtson@lawline.se.

Hugo ClemedtsonRådgivare