FrågaFAMILJERÄTTFaderskap19/12/2018

Min frus son har bytt till mitt efternamn. Sonens biologiska far har nu avlidit, har sonen rätt till laglotten?

Hej!

Jag har en fosterson som min hustru hade innan vi träffades!

Vi gifte oss och ansökte om att sonen fick anta mitt släktnamn.

Alltså, ingen adoption!

Beslut från Häradsrätten:

"Häradsrätten förklarar att det får anses förenligt med sonens bästa, att han antager släktnamnet xxx."

Sonens biologiske fader har nu avlidit!

Fråga: Har sonen rätt till laglotten efter sin biologiske fader?

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

Svaret är ja, sonen har rätt till sin laglott efter sin biologiske far. Detta i enlighet med arvsreglerna i ärvdabalken (ÄB). Sonen är sin biologiska pappas närmsta arvinge och ska som utgångspunkt ta lika lott som hans eventuella andra barn, ÄB 2 kap. 1 §. Han har som minst rätt till laglotten, som är halva arvslotten, ÄB 7 kap. 1 §. Reglerna om barns rätt till laglott är tvingande. Om det skulle vara så att den biologiska fadern har försökt testamentera bort hela sitt arv till andra än till sin biologiska son krävs att sonen (eller vårdnadshavaren om sonen är under 18 år) begär jämkning av testamentet, ÄB 7 kap. 3 § 1 st. Detta måste göras inom 6 månader från det att han tagit del av testamentet för att rätten till laglott inte ska förfalla, ÄB 7 kap. 3 § 3 st.

(Precis som du redan verkar ha förståelse för så hade det varit annorlunda om du skulle ha adopterat sonen. Då hade han istället fått arvsrätt efter dig, och arvsrätten till den biologiske fadern hade avskurits, föräldrabalken 4 kap. 21 §.)

Med vänlig hälsning,

Beatrice KrigRådgivare