Min fru har fått ett suspekt brev. Jag misstänker att det är bedrägeri. Vad ska jag göra?

Min fru har fått ett suspekt brev från en advokat i London som påstår att det finns ett arv från en avliden släkting i London att hämta ut. Jag tror och anser att det är ett bedrägeri men vet inte hur man skall gå vidare? Troligtvis polisanmälan enligt mig?

Företaget finns enligt internet och även personen i fråga. Det är i mina ögon väldigt lätt att kopiera. Det handlar enligt han om nio miljoner femhundratusen Brittiska pund. Vad göra? Är det polisanmälan?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag kommer att kortfattat gå igenom vad bedrägeri är, och ge råd om vad du kan göra nu.

Bedrägeri

Bedrägeri regleras i Brottsbalken 9 kap 1 § st 1 (här). Bedrägeri karaktäriseras av att gärningsmannen vilseleder sitt offer till en disposition som innebär en omedelbar förmögenhetsöverföring. Det måste finnas ett samband (adekvat kausalitet) mellan vilseledandet och överföringen. Ett exempel på bedrägeri är om gärningsmannen förfalskar en faktura så att en person som inte är skyldig en pengar ändå ger gärningsmannen pengar.

I ditt fall förmodar jag att varken du eller din fru har kontaktat personen och inte heller fört över pengar. Det har därmed inte skett något fullbordat bedrägeribrott. Dock är både försök och förberedelse till bedrägeri straffbart, se Brottsbalken 9 kap 11 § st 1 (här). Om man exempelvis skickar ett brev för att vilseleda personen att föra över pengar kan det vara försök till bedrägeri.

Vad du kan göra nu

Om du misstänker att brevet är ett bedrägeriförsök rekommenderar jag starkt att du kontaktar polisen för vidare rådgivning. Du kan göra en polisanmälan, och polisen uppskattar säkert att få tips om bedrägerier. Om det suspekta brevet är ett bedrägeriförsök är det sannolikt fler som blivit drabbade.

Om du har fler frågor kan du ringa till Lawlines telefonrådgivning. Telefonnumret är 08-533 300 04, och telefonrådgivningen har öppet måndag–fredag kl. 10.00–16.00.

Vänligen,

Jenny HedinRådgivare