Min exmake har tagit min hund, vad gör jag?

Min exmake har tagit min hund och vägrar lämna tillbaka honom ..vad säger lagen och hur går jag tillväga för att smidigast få tillbaka honom?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

När du skriver att det är din hund utgår jag från att du är ensam ägare till hunden.

Regler om vilka brott som kan vara aktuella finns i Brottsbalken (BrB), som du hittar här.

Rent juridiskt betraktas djur som egendom. Eftersom du äger hunden och din exmake har tagit honom skulle det kunna röra sig om stöld. Förutsättningarna som ska vara uppfyllda för att stöld ska bli aktuellt är att din exmake olovligen ska ha tagit hunden med uppsåt att tillägna sig den (göra den till sin eller någon annans), vilket ska ha inneburit ekonomisk skada för dig, 8 kap 1 § BrB.

Om någon utav förutsättningarna för stöld inte skulle vara uppfylld (t.ex. om din exmake saknade uppsåt att tillägna sig hunden) kan det istället röra sig om egenmäktigt förfarande, vilket enbart innebär att någon olovligt tillgripit något, 8 kap 8 § BrB.

Eftersom det förmodligen rör sig om ett brott skulle min rekommendation till dig vara att göra en polisanmälan så att polisen kan utreda ärendet vidare.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Annie KarlssonRådgivare