Min arbetsgivare vill inte betala ut min lön

Hej.

Min föredetta arbetsgivare bet inte ut mina löner trots att jag har påpekat det flera gånger. Säger att dom inte behöver bet helgersättning och jag säger att dom måste det eftersom jag var anställd på månadslön. Jag slutade den 15 maj och har inte fått ut lön för öt mars, april, samt halva maj + intjänade semdagar.

Med vänlig hälsning, ***

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline med din fråga!

Du nämner att du har varit anställd på månadslön, vilket jag uppfattar det som att det finns ett anställningsavtal mellan dig och arbetsgivaren. Om den är skriftlig eller muntlig spelar ingen roll, eftersom båda är gällande enligt lag.

Ett skriftligt anställningsavtal hade varit enklast att lösa problemet på från ett bevisningsperspektiv. Som svar på din fråga har du rätt till lön för de timmar du arbetat enligt lag och en arbetsgivare kan aldrig hålla in dem eller låta bli att betala ut lönen oavsett anledning. Om en arbetsgivare inte betalar ut lön enligt överenskommelse uppkommer en fordran som förfaller till betalning den dag som lönen egentligen skulle betalats ut. Från förfallodagen kan en anställd kräva ränta för dröjsmålet, d.v.s kräva lönen samt ränta för att lönen betalats ut sent enligt 3 § räntelagen.

Du nämner att du berättat för arbetsgivaren om att du inte fått ut din lön och du väljer själv om du vill ta upp det igen med denne. Annars är nästa steg att du vänder dig till Kronofogdemyndigheten (KFM) och ansöker om betalningsföreläggande. Det innebär att KFM ålägger din arbetsgivare att betala din lön enligt lagen om betalningsföreläggande 2 §. Ansökan om detta görs skriftligt och ska innehålla yrkandet – alltså vad du vill ska hända – och grunden till yrkandet. Summan, förfallodagen och parternas personuppgifter ska också finnas med (lagen om betalningsföreläggande 9-11 §§). På KFM:s hemsida finns ytterligare instruktioner och färdiga blanketter för ansökan. Det kostar 300 kronor att ansöka om betalningsföreläggande, men den kostnaden kan du begära ersättning för i din ansökan. Du ska i din ansökan alltså kräva lönen, räntan för dröjsmålet och ansökningsavgiften. Om man inte får betalt med hjälp av KFM kan man i sista hand hamna i domstol som i en dom slår fast att arbetsgivaren ska utge lön.

Jag hoppas du får din lön nu så fort som möjligt!

Önskar dig lycka till!

Med vänlig hälsning,

Natasha FathifardRådgivare