Mikrobryggeri och lagar

Hej! Jag brygger egen öl och har tänkt att starta ett mikrobryggeri och funderar på att starta en webbshop där jag kan sälja min öl. Min fråga är om det är lagligt att sälja min öl i min webbshop? För tänker att jag kommer sälja till både privatpersoner och till restauranger och vill givetvis gå med vinst på ölen jag säljer.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder till Lawline med din fråga!

För att starta mikrobryggeri krävs tillstånd från Skatteverket, om ölen överstiger 2,25 volymprocent, enligt 1 kap. 5 §,1 kap. 8 §och 2 kap. 1 § alkohollagen. Du behöver alltså först ansöka om att bli godkänd upplaghavare hos Skatteverket, och om du blir godkänt måste du betala alkoholskatten (punktskatt) enligt lagen om alkoholskatt och 2 kap. 3 § alkohollagen. För att bli godkänd behöver du dock t.ex. uppfylla vissa krav på lokal, som livsmedelsföretagare, och om du är lämplig att hantera denna typ av varor, enligt 9 § alkoholskattelagen.

För att sälja din egenbryggda öl måste du först och främst vara över 20 år, enligt 3 kap. 6 § alkohollagen. Detsamma gäller för de privatpersoner som du vill sälja till, de måste vara över 20 år, enligt 3 kap. 7 § alkohollagen. Just detta kan bli ett problem med försäljningen i din webbshop då du måste kunna kontrollera att köparen är över 20 år.

Om du vill sälja till restauranger (och Systembolaget) som återförsäljare (kallat för partihandel) gäller samma regler som för tillståndet. Om du får tillståndet att tillverka öl får du också sälja den till innehavare av serveringstillstånd, detta regleras i 4 kap. alkohollagen. Detta är även anledningen till att det inte är lagligt med gårdsförsäljning, då man vanligtvis saknar det nödvändiga serveringstillståndet.

Ifall det är lagligt för dig att sälja ölen i din webbshop beror alltså på om du får tillstånd att bli upplagshavare och om du kan kontrollera åldern på dina köpare.

Du kan läsa mer och hitta ansökningsformulär här.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare