Migrationsverket har mitt pass men jag behöver det - vad gör jag?

Hej! Jag är 15 år ch jag har bott i Sverige i 3 år. Jag har permanent uppehålsstillstånd och jag ansökte om svenskt medborgarskap för ett par månader sedan. Jag var då tvungen att skicka mitt "pass" till migrationsverket för att göra ansökan. På migrationverket hemsida står det att väntetiden brukar vara 28 månader. Jag tänkte att skulle resa till frankrike nu i juni, men jag har inte mitt pass. Min fråga är att om jag kan på något sätt göra min resa ändå. Kanske med provisoriskt pass eller om det finns någon annan lösning.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du kan, hos Migrationsverket, begära om att få tillbaka ditt pass för att kunna resa: klicka här. Migrationsverket skickar tillbaka ditt pass inom cirka 15 arbetsdagar. Enligt verket påverkar din begäran inte handläggningstiden av ditt ärende.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Om du vill ha mer rådgivning är du mer än välkommen att vända dig till några av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1 699 kr kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Med vänlig hälsning,

Niki Moini MostofiRådgivare