Medverkan och 23:5 § BrB

hejsan en kompis (inte längre) till mig har blåst folk på tradera och han gick till mig och sa att han hade tappat sitt bankomatkort och frågade om han kunde swischa till mig och jag tog ut det och det gjorde jag för att han va min kompis men nu visar det sig att har lurat flera stycken på pengar och nu är jag oroligt att jag kommer få straff för detta,l är detta något som jag kan få straff för eller går det på han?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till lawline med din fråga.

Jag tolkar dig som att du aldrig tänkte på att din kompis hade gjort något fel och du överhuvudtaget inte reflekterade över att det var något konstigt eller märkligt att du gav honom pengarna som folk swishade över. Eftersom att det rörde sig om annonser på tradera tolkar jag det även som att det inte var några större belopp utan stannade under 10 000 kr.

Nu i efterhand när du är medveten om vad din kompis gjort är du oroad för att bli straffad för något som du inte gjort och vill få en förhandsbedömning.

Du har inte själv så vitt jag kan se begått något brott.

Frågan är då om du kan ha medverkat till något brott. För det krävs det att du har hjälpt till att främja gärningen. Då detta är ett verb så kräver det någon form av gärning ifrån din sida som "uppmanar till brottet".Personligen har jag svårt att se hur du kan ha gjort detta genom att bli utnyttjad av din vän.
För medverkan krävs utöver att du har haft uppsåt (en form av vilja eller likgiltighet till att något sker eller kanske ske) för den gärningen du gjort (alltså förmedla pengarna) och det din vän har gjort (alltså själva brottet i detta fall). Jag kan inte se hur du skulle ha uppsåt till hans gärning. Därför skulle du enligt min mening inte kunna dömas för medverkan.

Även om du skulle ansetts ha medverkat finns det i brottsbalken 23 kapitlet 5 § https://lagen.nu/1962:700 en regel som säger att om man har bidragit i mindre mån eller i oförstånd minska straffet eller inte döma ut något alls.Inom straffrätten talar man dessutom ofta om skuld, tanken är att bara den som bär skuld för något ska straffas för det. Enligt min mening bär inte en person som bara ville hjälpa sin vän utan kunskap om vad hen gjorde någon skuld.

Hoppas att du fick svar på din fråga och att det känns lite lättare nu.

Lawline RådgivareRådgivare