FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott15/03/2022

Medskyldighet till en kollegas brott

Min kollega stal pengar ur vårt kassaskåp på mitt arbete, inte mycket runt 120kr. Jag var och är helt emot detta vilket jag påtalade för kollegan men jag syns i övervakningskameran när hen tar pengar. Jag har talat om detta för min chef då det är ett brott men undrar nu om jag räknas som medskyldig eftersom jag också syns?

Lawline svarar

Hej!

Vad trevligt att du vänder dig till oss på Lawline! Jag tolkar din fråga som att du undrar om du kan bli dömd för att vara medskyldig i din kollegas agerande.

Förutsättningarna för medskyldighet till brott uppfylls inte

Medskyldig, eller medverkan, innebär att en person på något sätt främjar någon annans brott (BrB 23:4). Vad som kan anses vara ett främjande av någon annans brott är t.ex. att en person håller utkik medan den andra begår en stöld. Det anses även vara ett främjande om en person uppmuntrar eller ger en gärningsman råd i hur den begår brottet. Ett exempel på ett sådant psykiskt främjande kan vara att heja på en gärningsman som misshandlar en annan person.

Dessutom krävs det att personen som begår ett medverkansbrott är uppsåtlig i det den gör (BrB 1:2). Med uppsåt menas det att en person antingen har som avsikt att något ska ske (avsiktsuppsåt) eller att man inte bryr sig om en sak kan riskera att inträffa (insikts-och likgiltighetsuppsåt).

För att du ska ha begått ett medverkansbrott till din kollegas huvudbrott, krävs följande:

– Du ska ha på något sätt främjat gärningsmannens brottslighet, antingen fysiskt eller psykiskt.

– Du ska ha haft uppsåt i det du gör.

Det låter som att du inte har varit med och hjälpt din kollega att stjäla pengarna ur kassaskåpet. Inte heller verkar det som att du har uppmuntrat din kollega att ta pengarna ur kassaskåpet. Utifrån det låter det inte som att du skulle kunna bli medskyldig till din kollegas brott.

Du verkar inte kunna dömas för brott på grund av underlåtenhet

En annan fråga som kan nämnas är om du kan bli dömd för underlåtenhet. Med underlåtenhet menar jag att du inte försökte hindra din kollega från att ta pengarna. Det är ovanligt att dömas för underlåtenhet. För att du ska kunna dömas för underlåtenhet krävs det att du har en garantställning. Det står inte lärt uttryckt i lagen vad det är. Garantställning innebär att du har en skyldighet att agera; du måste alltså agera när något sker.

Det finns två typer av garantställningar:

– Skyddsgarant: Du har som skyldighet att skydda en viss person/objekt

– Övervakningsgarant: Du har som skyldighet att skydda andra från en viss fara

Ett bra exempel på en garantställning är föräldrar mot sina barn (jämför FB 6:1 och 6:2). Som förälder har man en skyldighet att skydda sitt barn från fara (skyddsgarant). Dessutom är en förälder även skyldig att se till att sitt barn inte orsakar skada eller begår brott (övervakningsgarant).

I det här fallet låter det inte som att du skulle kunna ha någon övervakningsgarant mot din kollega. För att du ska vara skyddgarant krävs det att du ska ha haft som uppgift att skydda kassaskåpet och dess innehåll. Jag får anta att du inte hade som uppgift att skydda kassaskåpet och dess innehåll utifrån din fråga. Därför har jag svårt att se att du kan bli skyldig för brott genom underlåtenhet.

För att sammanfatta

Du kan inte dömas för medverkan bara för att du var där när det skedde. För att dömas för medverkan måste du ha hjälpt till på något sätt. Däremot kan det vara möjligt att du döms för brott på grund av underlåtenhet OM du har haft som uppgift att skydda kassaskåpet.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Olivia SjöströmRådgivare