Medlem i facket

Spelar det någon roll hur länge man varit medlem i facket för att få hjälp vid tex uppsägning eller man räknas som medlem från första dagen man ansöker tex om jag blir medlem i ett fackförbund och sen två veckor efter är det tal om uppsägning pgr arbetsbrist räknas man då in som medlem

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Av din fråga tolkar jag det som att du undrar om facket kan hjälpa dig vid uppsägning och om du räknas som medlem från första dagen efter ansökan om medlemskap i ett fackförbund.

Medlem i facket från och med ansökningsdagen?

Arbetstagare har rätt enligt lag att tillhöra en arbetstagarorganisation och en rätt att utnyttja medlemskapet, 1 kap. 7§ lag om medbestämmande i arbetslivet (MBL). Det bör inte ha någon betydelse om hur länge en person varit medlem i facket, utan du räknas som medlem från den dagen du har ansökt. Såvida det inte finns några särskilda villkor eller andra omständigheter som tyder på annat i det specifika fallet.

Jag hoppas att mitt svar har gett dig viss vägledning. Du får gärna höra av dig om du har fler frågor!

Vänliga hälsningar,

Linnéa LingemarkRådgivare