FrågaAVTALSRÄTTSkuldebrev23/07/2017

Medlåntagares ansvar

Hej!

Min idag 23-årige son har skrivit på ett ett lån på 150 000 som medlånetagare i ett tidigare samboförhållande.

Idag är skulden på Nordax 148 000 efter 18 Månader!! Han är nu den som betalar på detta lån. Hur kan han komma ur denna knipa då den fd sambon inte vill betala.

Mvh

Mycket orolig mamma

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder till Lawline med din fråga!

Eftersom din son står som medlåntagare har han lika ansvar för att lånet blir betalat som sin f.d.sambo. Som medlåntagare är man solidariskt ansvarig, vilket gör att långivaren själv kan välja vem som ska krävas på betalning. Detta kan dock avtalas bort varför det kan vara en bra ide att titta om något sådant ingår i låneavtalet.

Om låneavtalet inte stadgar annat så är er son och hans f.d. sambo både ansvariga för 50% av lånet. Enligt 1 kap 2 § i Lag (1936:81) om skuldebrev har din son i detta fall en möjlighet till regressfordran. Regressfordran kommer att utgöras av den summan som din son betalat utöver sina egna 50%. Din son kan sedan kräva ut din regressfordran med hjälp av kronofogden.

Jag rekommenderar dig eller din son att titta på låneavtalet igen för att avgöra om det finns något som begränsar er sons ansvar att betala tillbaka. Annars skulle jag rekommendera din son att betala ifall borgenären kräver detta, då det annars kan uppstå kostsamma avgifter vilka din son även kommer att vara skyldig att betala.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare