Medhjälp till stöld

Hej, jag var ute med min kompis på stan och hon stal smink och smycken för ett värde av runt 500kr utan att jag visste något men misstänkte att något var på gång när hon gick in i ett provrum med en tröja jag vet att hon inte tyckte var fin och sedan blir vi stannade av Securitas utanför och tagna till lagret där det hittar allt i hennes väska, de tog mina uppgifter och ringde mina föräldrar då vi är 17 men kommer jag straffas för medhjälp till stöld eller annat? Jag var inte med på något sätt då jag var borta och kollade inredning när hon var och tog smink

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig lawline med din fråga,

Enligt 23:4 BrB kan ansvar för viss gärning ådömas inte bara för den som utfört gärningen utan även annan som främjat brottet med råd eller dåd, dvs genom fysiskt eller psykiskt stöd.

För Råd krävs att gärningsmannen (i det här fallet din kompis) har uppfattat det psykiska stödet och att detta främjat hennes gärning på så sätt att det har styrkt hennes uppsåt (RH 2005:56). Förenklat kan man säga att din kompis måste känna någon slags trygghet med att du befinner dig på platsen för att hon ska kunna utföra gärningen. Det anses dock inte vara psykiskt stöd att bara följa med och titta på när ett brott begår, (Svea hovrätt B 3504-15).

För Dåd krävs att man har fysiskt hjälpt till att utföra brottet, här gäller det också att man har styrkt gärningsmannen i dennes uppsåt, tex att hålla vakt när brottet utfört (NJA 2006:577)

Det ska också nämnas att ansvaret för medhjälp till stöld är självständigt, dvs oavsett om kompisen döms till stöld eller inte, kan man dömas till medhjälp.

Det är svårt att se att du kommer att fällas till ansvar, om det inte går att bevisa att du har främjat gärningen på något sätt. Om din kompis agerat självständigt och på eget bevåg, så har jag svårt att se en fällande domö. Det ska dock nämnas att det inte krävs särskilt mycket för att anses ha främjat gärningen med råd eller dåd.

Hoppas du fick svar på din fråga

Aya AlwanRådgivare