Medhjälp till snatteri/stöld

Hej! Min pojkvän har en ovana att snatta i butiker och idag blev han tagen för rån. Jag var med honom i butiken men jag tog inte själv något eller hjälpte honom smuggla ner det i hans väska och det har jag aldrig gjort för jag stödjer inte hans val. När polisen kom sa de och butikschefen att jag var misstänkt för stöld och att jag lär få böter för det. Men jag har ju inte gjort något för att varken hjälpa honom eller stulit något själv. Jag har varit medveten om att han har stulit men inte något annat än det. Kan jag verkligen bli anklagad för stöld och eventuellt få böter för att jag gått med honom i butiken när han stulit? Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Jag blir lite fundersam kring dina ordval då du skriver att din pojkvän blev tagen för rån och du för stöld. För att ett snatteri ska utvecklas till ett rån krävs någon typ av våld eller hot som innebär eller framstår som trängande fara för den hotade. Om det är så att din pojkvän t.ex försökt slita sig lös från vakternas grepp eller liknande är det möjligt att rubriceringen blir rån (8 kap 5 § brottsbalken, BrB) men annars är det mer troligt fråga om stöld (8 kap 1 § BrB) eller snatteri (8 kap 2 § BrB). Värdet på det stulna är det som först och främst avgör valet mellan dessa två rubriceringar, gränsdragningen är något svävande beroende på omständigheterna i övrigt, men vid ca 1000kr brukar det övergå från att betraktas som snatteri till stöld.

Med detta sagt går jag vidare till din faktiska fråga. Eftersom du inte uppfyllt rekvisiten i stöldparagrafen (bl.a. olovligt tagande med tillägnelseuppsåt) så kan du inte fällas som gärningsman i strikt mening. Det som däremot blir diskutabelt är om du kan fällas för medhjälp till stöld.

Av 23 kap 4 § BrB framgår att ansvar ska ådömas inte bara den som utfört en gärning utan även den som främjat gärningen med råd eller dåd. Detta kan innefatta en mängd olika handlingar, såväl passiva som aktiva. Av en kommentar till paragrafen framgår följande om främjande:

"Att främja innebär att öva inflytande på händelseutvecklingen i brottsfrämjande riktning, om så bara genom att styrka gärningsmannen i hans uppsåt. Även obehövlig och t.o.m. – under vissa förutsättningar – motverkande medverkan kan utgöra främjande i bestämmelsens mening."

Begreppet främjande är således ganska brett. Det är således upp till domstolen vid en eventuell rättegång att avgöra om din blotta närvaro främjade din pojkväns handlingar. Rätten kan finna att din närvaro var ett mentalt stöd för din pojkvän men det blir i slutändan en fråga för rättens trovärdighetsbedömning av er.

Även 23 kap 5 § BrB kan nämnas. I den paragrafen framgår att medverkan som endast varit ringa ska vara fri från ansvar. Som sagt blir det i slutändan upp till rätten att avgöra hur stor inverkan de ansett att du haft på din pojkväns stöld.

Mvh

David IngvarssonRådgivare