Medhjälp till ringa stöld

Hej

3 ungdomar varav 1 min dotter går in på ett varuhus och den ena stjäl en pincett .

Vad händer med de andra 2?

Vi har fått kallelse till socialen då min dotter enligt polisen stal en pincett. Det var dock hennes kompis som tog den.

Blir alla 3 dömda?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Stölden
Stölden är med största sannolikhet att betrakta som ringa då en pincett inte har ett så högt värde, enligt 8 kapitlet 2 § brottsbalken. Viktigt att påpeka är att ungdomar under 15 år inte är straffmyndiga och därmed inte får dömas till någon påföljd (straff) enligt 1 kapitlet 6 § brottsbalken. Flickorna kan därmed inte dömas för stölden om de är under 15 år.

Medhjälp till stöld
Av 8 kapitlet 12 § brottsbalken samt 23 kapitlet 4 § brottsbalken, framgår det att den som underlåter att avstyra en stöld eller på annat sätt passivt eller aktivt främjat brottet ska dömas för medhjälp. I 23 kapitlet 5 § brottsbalken framgår det att om medhjälpandet är att anse som ringa ska personen inte dömas för ansvar. Detta är för mig svårt att uttala mig om, då jag inte vet alla omständigheter och vad polisen har för uppgifter.

Om alla tre blir dömda
Det är viktigt att komma ihåg att vara misstänkt för ett brott är inte detsamma som att vara åtalad. Polisen måste samla in så mycket bevisning så att åklagaren kan väcka åtal. Sedan för en fällande dom måste det vara stärkt utom rimligt tvivel att personen har begått brottet.

Som jag tidigare nämnt är det svårt att ge ett tydligt svar, men jag hoppas att du fått vägledning. Om du skulle ha någon ytterligare fundering är det bara att du ställer en fråga till.

Vänliga hälsningar,

Signe LundgrenRådgivare