FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott31/05/2019

Medhjälp till ringa bedrägeri

Hej, jag gick en golfrunda med en kompis samtidigt som en annan kompis ville följa med och titta på spelet. Kompisen som bara skulle följa med och kolla fick låna mina klubbor och slå några slag på banan. Kompisen hade inte någon registrering till någon golfklubb eller någon rätt till att spela. Vad är konsekvenserna av det jag gjort?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Både du och din kompis som har spelat med dina klubbor har brutit mot regel 4.1b (2) om förbud mot delning av klubbor i Svenska Golfförbundets golfregler. Enligt Svenska Golfförbundets golfregler kan överträdelse av regeln rendera i pliktslag, ni riskerar dock inga rättsliga sanktioner till följd av regelöverträdelsen som sådan.

Vilken brottsrubricering det skulle röra sig om i det fall åtal skulle väckas mot din kompis för att ha spelat på banan utan att ha betalat greenfee är inte helt enkelt att avgöra, men det är förmodligen frågan om ringa bedrägeri i brottsbalkens (BrB) mening (9 kap. 2 § 2 st. BrB). Om din kompis åtalas för ringa bedrägeri riskerar du, beroende på omständigheterna, att dömas till medverkansansvar om du kan anses ha främjat din kompis otillåtna gärning (23 kap. 4 § BrB). Det är möjligt att du, eftersom du har låtit din kompis spela med dina klubbor kan anses ha främjat din kompis otillåtna gärning och därmed har gjort dig skyldig till medhjälp. Golfklubbar brukar dock ytterst sällan väcka åtal på grund av dylika förseelser. Vanligtvis brukar golfklubbar ha lokala regler som ålägger spelare som spelar utan att erlägga greenfee att betala dubbel greenfee.

Hoppas att du fick svar på din fråga.

Lawline RådgivareRådgivare