FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder20/07/2022

Medhjälp till grovt rån

Medhjälp till grovt rån 18 år vad kan få för straff.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågeställning

I mitt svar utgår jag från att personen i frågan döms för brottet du beskriver, d.v.s. att bevisen är tillräckliga för att fällas för medhjälp till grovt rån. Om inte bevisen är tillräckliga för en fällande dom kommer han inte att dömas till någon påföljd.

Medhjälp till grovt rån straffskala

Rekvisiten för rån återfinns i brottsbalken 8 kap. 5 § BrB. Om våldet har varit livsfarligt, gärningen varit av särskilt farlig art eller om gärningsmannen tillfogat svår kroppsskada etc är faktorer som gör att rånet kan bedöms som grovt. Straffskalan för grovt rån är lägst fem år och högst 10 år. Medverkandeansvaret regleras i 23 kap. 4 § BrB.  Där stadgas att ansvar för ett brott ska ådömas inte bara den som utfört själva gärningen utan även den som "främjar gärningen med råd eller dåd". Det vill säga att man främjar gärningen psykiskt eller fysiskt.  Samma straffskala gäller för medhjälp som för gärningsmannen. Ugångspunkten är således att straffet blir någonstans mellan fem och tio år. Det är alltid svårt att sia om vilken påföljd någon kommer få, särskilt när man vet så lite om fallet.

Vid påföljdsbedömningen tar domstolen hänsyn till hur klandervärd en gärning är 29:1 2 st. Med andra ord beaktas den skada, kränkning eller fara som gärningen inneburit, vad den tilltalade insett eller borde ha insett om detta samt de avsikter eller motiv som han eller hon haft. Det ska särskilt beaktas om gärningen inneburit ett allvarligt angrepp på någons liv eller hälsa eller trygghet till person.

Efter denna bedömning gjorts kollar domstolen på förmildrande respektive försvårande omständigheter.

Straffvärdet kan alltså sättas ned om någon av de förmildrande förutsättningarna i 23 kap. 3 § BrB föreligger. Exempelvis om den tilltalade till följd av en allvarlig psykisk störning haft nedsatt förmåga att inse gärningens innebörd eller att anpassa sitt handlande efter en sådan insikt eller annars till följd av en psykisk störning, sinnesrörelse eller av någon annan orsak haft nedsatt förmåga att kontrollera sitt handlande. En försvårande omständighet kan vara att den tilltalade avsett att brottet skulle få allvarligare följder än det faktiskt fått eller att den tilltalade utnyttjat någon annans skyddslösa ställning eller svårigheter att värja sig, 29:2 BrB.

Under 18 år

Att personen i fråga är 18 år har ingen större betydelse eftersom det rör ett brott som har föreskrivet mer än ett år i straff, 29 kap. 7 § 3 st BrB.  Eftersom jag har såpass knapphändiga omständigheter, kan jag inte säga med säkerhet vad för straff medhjälparen skulle få. Det sträcker sig på en skala mellan 5-10 år.

 Hoppas att du fick svar på din fråga!

Mvh,

Melina PapadopoulosRådgivare