Medgivande till företagsnamn vid varumärkeshinder

Hej! Jag skickade in ansökan om nyregistrering av företag till bolagsverket. Fick svar att namnförslaget jag angivit krockade med ett varumärkesskydd. Företaget i fråga säljer ett klädesplagg som har samma modellnamn som jag ville ha (endast ett mindre modellnamn alltså) som företagsnamn. Kan jag be om tillåtelse att få använda mitt tänkta namn och hur går jag i så fall tillväga? Det andra företaget är beläget i tyskland. Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

När ett namnförlag stöter på hinder i form av ett liknande företagsnamn, varumärke eller efternamn så kan man mycket riktigt be den som har namnet eller varumärket att lämna sitt medgivande till att ditt företagsnamn registreras.

Innan du försöker få ett medgivande är det viktigt att du kontrollerar med din handläggare på Bolagsverket att du fått information om samtliga hinder som finns mot ditt företagsnamn. Eftersom det kan finnas fler än ett hinder mot att ditt namn kan godkännas bör du vara säker på att du inte lägger ner arbete på att få medgivanden innan du vet från hur många rättighetshavare medgivanden kommer att krävas.

Ett medgivande ska
- skickas in i original eller bestyrkt kopia
- vara daterat
- vara underskrivet av rätt person eller företag
- uttryckligen ange att det medger registrering av ditt företagsnamn
- uttryckligen ange det sökta företagsnamnet.

Tänk på att ett medgivande inte får innehålla något villkor.

Tänk på att ett medgivande måste lämnas av innehavaren av det företagsnamn, varumärke eller efternamn som är bedömt som ett hinder. Innehavaren kan vara en person eller ett företag. Det är viktigt att medgivandet är underskrivet av den rätta personen eller det rätta företaget. Om ett varumärke är hinder för registrering ska alltså medgivandet vara från just det företag som är registrerat som varumärkesinnehavare i varumärkesregistret – inte från något annat koncernbolag eller liknande.

Om den registrerade varumärkesinnehavaren överlåtit varumärket kan ett medgivande undertecknat av den nye innehavaren godtas om en bestyrkt kopia på överlåtelseavtalet bifogas. Om inte hela överlåtelseavtalet kan skickas in, kan även en bekräftelse på att överlåtelse skett till medgivandelämnaren godtas, om den skrivs under av den registrerade varumärkesinnehavaren.

Medgivandet ska vara underskrivet av någon som har rätt att göra det, till exempel av en person som har full firmateckningsrätt för det företag som har namnet eller varumärket registrerat. Det betyder att en verkställande direktör som inte har egen fullständig firmateckningsrätt inte kan skriva under ett medgivande. Detta eftersom det inte räknas som en löpande förvaltningsåtgärd att medge registrering av ett företagsnamn. Beroende på vilken firmateckningsbestämmelse företaget har kan det behövas underskrifter från flera personer (vanligtvis två) för att det ska vara en riktig firmateckning i ett sådant här sammanhang.

För svenska företag kontrollerar Bolagsverket i Näringslivsregistret att medgivandet skrivits under av behörig firmatecknare.

Är medgivandet från ett utländskt företag kan det godtas om det
- är underskrivet av en fysisk person
- framgår att underskriften gjorts för bolagets räkning
- finns ett namnförtydligande.

Om det finns anledning att kräva att firmateckningsrätten styrks för ett utländskt företag, kan Bolagsverket även begära in registreringsbevis eller fullmakt som visar att den som undertecknat medgivandet har rätt att göra det.

Information och blanketter hittar du på: http://www.bolagsverket.se/ff/foretagsformer/namn/bolagsverket/medgivande-1.2601

Lycka till!

Vänligen,

Linda DavidssonRådgivare