Måste vittnen bevisa att ett barn som blir utsatt för sexuella övergrepp var under 15 år?

Om någon skulle begå flera sexuella övergrepp mot flera barn och det finns flera vittnen till händelserna men vittnena inte kan barnens personnummer, kan personen ändå bli dömd för övergreppen eller måste man kunna bevisa att barnen är under 15 år genom att uppge barnens personnummer eller annat?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att någon ska bli dömd för sexuella övergrepp på barn krävs det inte att vittnena kan barnens personnummer. Det krävs inte heller att vittnena på något annat sätt kan bevisa att barnet var under 15 år. Det är åklagaren som ska bevisa att den misstänkte har vetat om att den underårige har varit under 15 år eller att denne i vart fall har kunnat misstänka det men inte kontrollerat.

Bestämmelser om sexualbrott regleras i 6 kap Brottsbalken (förkortad BrB), som du hittar här.

I 6 kap 6 § Brottsbalken framgår det att den som, med ett barn under femton år genomför en annan sexuell handling än som avses i 4 och 5 §§, döms för sexuellt övergrepp mot barn till fängelse i högst två år. 4 § handlar om våldtäkt mot barn och 5 § handlar om sexuellt utnyttjande av barn.

I 6 kap 13 § BrB framgår det sammanfattningsvis att om man genomför en handling som är kriminaliserad i 6 kapitalet Brottsbalken kan man dömas även om man inte har haft uppsåt men varit oaktsam beträffande omständigheten att den andra personen inte uppnått 18 år.

Det innebär alltså att det krävs inte uppsåt för att man ska bli dömd för sexualbrott mot barn. I förarbetena framgår det att det finns en skyldighet att vidta någon form av kontroll av den unges ålder om man är osäker på om denne är underårig eller inte. Vad som krävs måste bedömas mot bakgrund av omständigheterna i det enskilda fallet. Gärningsmannens förmåga ska också beaktas. En tung omständighet är ex. barnets kroppsutveckling men i förarbetena har man också konstaterat att kroppsutvecklingen hos barn kan variera påtagligt i pubertal ålder. Domstolen måste därmed göra en helhetsbedömning av samtliga omständigheter som talar för att den misstänkte borde ha misstänkt att personen den hade framför sig var underårig och därmed försäkrat sig om detta.

Hoppas du fick klarhet i frågan och om något är oklart kan du kommentera nedan så ska jag försöka förklara på ett bättre sätt.

Med vänliga hälsning

Lovisa SidénRådgivare