FrågaFASTIGHETSRÄTTServitut23/02/2018

Måste servitut bevittnas?

Skall namnteckningarna, på en handling rörande upplåtelse av vägrätt, bevittnas, för att vara juridiskt

korrekt

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att den avser servitut för vägrätt, vilket regleras i 14 kap. jordabalken. Enligt 14 kap. 5 § jordabalken uppställs vissa formkrav för att servitut ska anses giltigt. Dels ska servitut upplåtas skriftligen av den tjänande fastighetens ägare, dels ska upplåtelsehandlingen ange den härskande och den tjänande fastigheten, samt ska ändamålet med upplåtelsen anges. I det fall dessa föreskrifter inte uppfylls, saknar upplåtelsen verkan som servitut. Servitutet måste sålunda inte bevittnas.

Har du några frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare