FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder30/06/2017

Måste sambo vittna?

Min sambo råkade orsaka ett mindre skärsår på en kompis arm vid ett bråk. Han fick inga bestående men utom 4-5 stygn och min sambo sa direkt förlåt när det hände och hjälpte även till att lägga om det och försökte stoppa blödningen men avvek från platsen när kompisen började skrika att han skulle få betala med sitt liv för detta. Han är nu åtalad för grov misshandel för detta och jag undrar vad chansen är att han döms till fängelse? Han är tidigare ostraffad, jobbar och vi ska få en bebis i höst. Måste jag som sambo vittna i rättegången? Om han blir dömd vad är troligt att straffet blir, och får han medverka på förlossningen om han sitter i fängelset?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kan dessvärre inte besvara på hur stora chanserna är att din sambo döms till fängelse. Det är domstolen som gör den bedömningen. Men om din sambo döms för grov misshandel så är det enligt straffskalan fängelse i minst 1, 5 år som gäller. Detta framgår av 3 kap 5 och 6 §§ brottsbalken. Att en person döms till fängelse behöver dock inte betyda att påföljden blir fängelse. Domstolen beslutar om vad straffet blir och sedan är det upp till kriminalvården att göra bedömningen vad för påföljd det ska bli.

I 36 kap 3 § rättegångsbalken framgår att make eller maka eller annan som på annat liknade sätt är närstående till den som är part i ett mål inte behöver vittna. I detta fallet bör troligtvis sambo räknas till annan som på ett liknande sätt är personen närstående. Du behöver därför troligtvis ej vittna mot din sambo.

Jag kan dessvärre inte besvara på hur det blir om din sambo sitter i fängelse huruvida han får medverka på förlossningen eller ej. Det är upp till kriminalvården att besluta om sådant.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Höra gärna av dig om du har några vidare funderingar.

Louise KjellbergRådgivare