FrågaAVTALSRÄTTAvtal26/05/2018

Måste säljaren eller köparen ordna med veterinärbesiktning?

Vid eventuell ändring utav köp av hund pga att säljaren vägrar ordna en vetrinärbesiktning till mig som de bör.

Vem måste lämna/hämta hunden?

Lawline svarar

Hej, kul att du valt att vända dig till oss på Lawline för att få svar på din fråga!

Vem som måste ta hunden till en veterinärbesiktning beror på vem som äger hunden. Är hunden hos säljaren nu och har du ännu inte köpt hunden är det säljaren som bestämmer över eventuella veterinärbesök.

Att du inte vill köpa hunden om inte säljaren ordnar med detta är en annan sak. Har ni ännu inte köpt hunden har ni som eventuella framtida köpare möjlighet att förhandla med säljaren om vilka åtgärder denne borde/måste göra för att ni ska vara villiga att köpa hunden. Säljaren måste inte acceptera ett krav på veterinärbesiktning utan kan avböja och istället välja att sälja hunden till någon annan.

Har ni istället redan köpt hunden men ännu inte hämtat den hos säljaren tillhör hunden er och det är ni som ägare till hunden som bör/måste ta hunden till veterinären. Säljaren som endast har hunden i sin vård, men inte är ägare, är endast skyldig att ta hunden till veterinären i akuta situationer. Skulle en sådan akut situation inträffa, medan hunden är i säljarens vård men tillhör dig, kan säljaren ta hunden till veterinären och sedan debitera (kräva betalt) dig för veterinärkostnaderna och eventuella resekostnader.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Med vänlig hälsning,

Vega SchortzRådgivare