FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll29/07/2017

Måste pappan betala underhåll

Mamman och barnet är peruanska medborgare och bor i Peru. Pappan är svensk medborgare och bosatt i Sverige.

Kan krav ställas på underhåll från pappan ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga.

Ja, om barnet är under 18 år kan det ställas krav på underhåll från pappan, enligt svensk lag.

Som förälder har man en skyldighet att betala underhåll. Underhållsbidragets belopp ska bestämmas efter vad som är rimligt med hänsyn till förälderns ekonomiska situation. Regler kring detta finns i Föräldrabalken 7:1.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Om du önskar vidare juridisk rådgivning kan du mejla info@lawline.se.

Joéla EhnbergRådgivare