Måste min sambo betala halva hyran eller kan jag begära att få behålla pengar för hela hyran vid löneutmätning?

Jag har en skuld hos kronofogden, och bor i hyresrätt, har fått löneutmätning, och har sambo, hyran är på 6000:- /2 3000 var, har dom rätt att räkna in henne och dra mer? Har hon skyldighet att betala en del av hyran eller kan jag säga att jag måste ha 6000 + det andra dom går efter, för i dagsläget så gick dom på att vi delar hyra,

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Sambos har ingen lagstadgad skyldighet att försörja varandra. MEN Kronofogden utgår, vid sin beräkning av löneutmätningen, från att sambos hjälper varandra med hushållets ekonomi. Om hon har inkomst nog att betala halva hyran, kommer Kronofogden utgå från att ni delar på den. Du kommer därför med största sannolikhet inte kunna få behålla 6000 kr.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Johanna BergvallRådgivare