Måste man visa legitimation när man färdas i kollektivtrafik, om man har en biljett?

Tjena, snabb fråga, Har biljettkontrolanterna i ett tåg rätten att kräva legitimation, fast du har biljett, jag hade ett ungdoms biljett och mannen där sa att du är inte ungdom får jag se ditt id annars ska du hoppa av.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline!

En biljettkontrollant har rätt att begära att man visar legitimation. Dock finns det inget krav enligt lag på att man själv måste visa den. Ifall man vägrar kan de inte göra speciellt mycket. Det är enbart poliser eller ordningsvakter som har rätt att avlägsna eller avvisa någon enligt 4 kap 9 § Ordningslagen. De kan alltså inte gripa dig ifall du vägrar uppvisa legitimation.

Svaret på din fråga blir således att nej man måste inte visa upp legitimation. Och om du vägrar kan de inte göra speciellt mycket. De kan självklart kalla på ordningsvakt eller polis, men inte självmant gripa eller avtvinga dig legitimation.

Hör gärna av dig om du har fler frågor!

Vänliga hälsningar,

Benjamin von Gohren

Benjamin von GohrenRådgivare