FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt13/05/2022

Måste man uppge sin identitet för polisen vid ett gripande?

Vad händer om en person som blivit gripen av polisen vägrar uppge sin identitet?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns ingen rättslig skyldighet att uppge din identitet för polisen vid ett gripande. Men om du har blivit gripen pga att du är efterspanad eller efterlyst ska du omhändertas för identifiering (14 § Polislagen). Polisen ska sedan skyndsamt identifiera dig. Detta kan göras bland annat genom förhör eller genom att kontrollera medförda identitetshandlingar (16 § 3 stycket Polislagen).

Du kan även häktas om du är misstänkt för brott på sannolika skäl om du för polisen är okänd och vägrar att uppge namn och hemvist (24 kap 2 § Rättegångsbalken). Om du är under arton år får du endast häktas om det finns synnerliga skäl (1 § 2 stycket Lag med särskilda bestämmelser om unga överträdare).

Även om du inte uppger din identitet har polisen en skyldighet att försöka fastställa den om de har ansett att tillräckliga skäl finns för gripande (24 kap 7 § och 8 § Rättegångsbalken).

Hoppas detta besvarar din fråga!

Med vänlig hälsning

Olivia LövgrenRådgivare