FrågaEKONOMIÖvrigt30/09/2020

Måste man skicka en pappersfaktura om man redan skickat e-faktura?

Måste man skicka en papperfaktura också om man skickar digitalt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du vill veta om ett företag måste skicka en pappersfaktura till konsumenten om de redan har skickat fakturan digitalt (som e-faktura).

Mitt svar på din fråga är att nej, man behöver inte skicka en pappersfaktura om man skickat en så kallad e-faktura (digitalt). Snarare ska man inte skicka pappersfaktura om man skickat e-faktura (för samma betalning). Detta skulle innebära att företaget fakturerar dubbelt, då ett företag antingen ska skicka pappersfaktura eller e-faktura.

Alla företag erbjuder inte e-faktura, men om de gör det är det konsumenten själv som bestämmer om hen vill ha pappersfaktura eller e-faktura.

Från och med den 1 april 2019 finns det till och med en lag som säger att alla inköp som görs till den offentliga sektorn ska faktureras med e-faktura (Lagen om elektroniska fakturor till följd av offentlig upphandling)

Sammanfattningsvis, så ska ett företag inte skicka en pappersfaktura om de har skickat en digital faktura (e-faktura), för då skulle det bli dubbel fakturering för samma betalning. Antingen skickar företaget en faktura via vanlig post, eller e-post. Det finns även regler som säger att de som fakturerar till den offentliga sektorn måste skicka e-fakturor.

Hoppas jag har tolkat din fråga rätt och att du fick det svar du sökte!

Annars är du välkommen att höra av dig igen och om du vill ha ytterligare vägledning kan du boka tid hos en av våra jurister på lawline.se/boka.

Vänliga hälsningar,

Cornelia NilssonRådgivare