FrågaPROCESSRÄTTDomstol10/04/2019

Måste man närvara vid huvudförhandlingen

Som målsägande i brottsmål om en månad, känner jag redan av min låga stresströskel vilket medför ångest/ panikattacker, hjärtklappning o blodtrycksfall.

Då dessa attacker infinner sig så långt före, betvivlar jag att överhuvudtaget kunna medverka vid Tingsrätten.

Min fråga är därför: ska jag föranmäla detta per omgående och vad blir konsekvenserna?

Orolig

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag kommer börja med att förklara lite om själva huvudförhandlingen (den s.k. rättegången) och vad man kan göra för att få bättre förutsättningar. Sedan kommer jag gå in på vad som kan hända ifall man inte närvarar vid rättegången.

Om rättegången

Jag förstår att det kan vara tungt att få möta den tilltalade under rättegången och det är för många en känslosam situation att sitta i rätten. Däremot är domstolarna duktiga på hantera detta och de kommer att ta pauser där det behövs samt anpassa förhandlingens gång efter förutsättningarna (så långt det går).

Om du tror att du kommer ha svårigheter med att närvara i rätten, behöver du ta kontakt med åklagaren eller ditt målsägandebiträde (om du har ett sådant) och förklara varför. Domstolen kan då bestämma att ex. den tilltalade ska följa förhöret med dig från ett annat rum.

Att utebli från rättegång

Om det är så att du behöver höras i målet, kommer förhandlingen att ställas in om du inte är där (RB 46:2 punkt 4). I vissa måltyper är just förhöret med målsägande den centrala bevisningen och det är därför väldigt viktigt att just målsägande är med under själva rättegången.

Om man som målsägande uteblir fast man ska höras, kan rätten förelägga ett vite. Rätten kan även besluta att målsägande ska hämtas till domstolen. Hämtningen kan ske omedelbart eller till en senare dag. Ett skäl för att bli hämtad är om det kan antas att målsägande inte kommer att följa en ny kallelse till domstolen (RB 46:14).

Sammanfattning

Ta kontakt med åklagaren eller ditt målsägandebiträde och förklara din situation, om du känner att det kommer bli svårt att närvara vid rättegången. De är vana att hantera sådana här omständigheter och kommer vara till hjälp.

Jag hoppas du har fått svar på dina frågor och att det löser sig till det bästa. Du är varmt välkommen att ställa fler frågor om du undrar något mer.

Med vänlig hälsning

Joel ÅkerlindRådgivare