Måste man ha ombud i tingsrätten?

Hej!

Måste man har advokat vid skilsmässa, bodelning och vårdnadstvist? Jag ligger i skilsmässa. Han vill inte flytta från lägenheten . Jag hyr en liten lägenhet där jag bor med min minderårige son och har ekonomiskt ansvar. Jag har inte råd för att betala för advokat. Min man vill inte kompromissa och är inte lämplig att fatta viktiga beslut angående vårt barn. Han är ofta på psyket. Han har förstört lägenheten och vill inte sälja den. Han även påverkar barnet dåligt. Vad kan vi göra? Kan jag själv föra min talan hos tingsrätten?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Om jag har förstått din fråga rätt så undrar du om du behöver ha advokat/ombud i skilsmässa, vårdnadstvist och vid bodelning. Jag kommer nedan att redogöra för vad som gäller för de olika processerna samt hur de går till.

Till att börja med finns inget advokattvång i det svenska rättsystemet. Det finns alltså inget krav på att du måste företrädas av en advokat i rätten. Vid brottmål kan man dock i vissa fall tilldelas en offentlig försvarare.

Skilsmässa och bodelning

Bestämmelser om skilsmässa (eller äktenskapsskillnad som det också kallas) och bodelning finns i äktenskapsbalken (ÄktB).

Hur går skilsmässa och bodelning till?

Om du vill skilja dig är det till tingsrätten vid din hemvist (14:3 ÄktB) som du ska vända dig med din ansökan (14:4 ÄktB). Vid skilsmässa ska även en bodelning göras. Bodelning innebär uppdelning av makarnas gemensamma egendom (9:1 ÄktB). Utgångspunkten är att makarna själva ska förrätta bodelningen (9:5 ÄktB), men om makarna inte kan enas om en bodelning ska domstolen på ansökan av en make förordna om en bodelningsförrättare (17:1 ÄktB).

Bodelningsförrättare

En bodelningsförrättare kan beskrivas som en slags medlare, vars syfte är att åstadkomma en rättvis och korrekt bodelning. Främst sker detta genom att försöka få parterna att nå en överenskommelse, men i det fall att det inte går kan istället en tvångsdelning genomföras.

Att använda sig av en bodelningsförättare är dock behäftat med kostnader och parterna åläggs i regel att betala hälften var. Hur stor kostnaden blir beror på arvodet och bodelningens komplexitet. Det kan således vara att föredra att parterna själva kommer överens om hur egendomen ska delas upp. Bodelningsförrättare förordnas som sagt endast på begäran av minst en part - det är alltså frivilligt att ansöka om en sådan.

Vårdnadstvist

Hur går en vårdnadstvist till?

Först av allt bör sägas att vårdnadstvister skiljer sig från andra tvister i tingsrätten. Domstolen beaktar framförallt barnets bästa. För att inleda en vårdnadstvist skickar man in en stämningsansökan till tingsrätten. Om ett mål om skilsmässa redan pågår kan man ta upp frågor om vårdnad, boende och umgänge i det målet (14:5 ÄktB).

Tingsrätten kallar till en muntlig förberedelse, vilket är ett möte med domaren där ni får berätta vad ni tycker är bäst för barnet (innan huvudförhandlingen). Domaren försöker tillsammans med er komma fram till vad tingsrätten behöver besluta om. Ibland kommer man under förberedelserna överens om en lösning - då kommer tingsrätten besluta i enlighet med vad ni kommit överens om.

Om föräldrarna inte under förberedelserna kommer överens om en lösning håller tingsrätten en huvudförhandling där föräldrarna och eventuella vittnen hörs. Här kan även skriftliga bevis läggas fram. Därefter beslutar rätten genom dom vad som ska gälla.

Måste man ha juridiskt ombud?

Inte heller i vårdnadstvister måste man företrädas av en advokat. Man väljer själv huruvida man vill använda sig av ett juridiskt ombud eller inte. Om man väljer att ta hjälp av ett ombud (exempelvis en advokat) får man själv stå för kostnaden. Ibland kan dock ens hemförsäkring täcka delar av kostnaden (så kallat rättsskydd) och ibland finns det möjlighet att få rättshjälp från staten för delar av kostnaden (se mer om det här).

Slutsatser

I det svenska rättssystemet finns inget advokattvång. Du behöver alltså inte företrädas av ett ombud (exempelvis en advokat) i rätten.

I det fall att man vill ta hjälp av ett juridiskt ombud kan ibland hemförsäkringen täcka delar av kostnaden och staten kan ibland ge så kallad rättshjälp för delar av kostnaden.

Vid bodelning kan, på begäran av en part, en bodelningsförättare förordnas. Det får parterna själva betala för. Det kan således vara att föredra att själva nå en överenskommelse.

Hoppas att du fått svar på din fråga och återkom gärna vid ytterligare funderingar!

Vänligen,

Viktoria Silfverplatz Rådgivare