FrågaFAMILJERÄTTGod man17/10/2018

Måste man ha en god man?

Vad händer med fastigheten som vi båda står för (lagfart) om någon av oss blir sjuk och behöver säljas måste man ha någon god man.Vi är gifta

Lawline svarar

Hej!

Tack för att ni vänder er till Lawline med din fråga!

Ett alternativ är att ha en god man och denne person utses av tingsrätten när det blir aktuellt. Utan någon som lagligt får förvalta pengarna så kommer det bli svårt att sälja huset.

Ett annat alternativ kan vara att skriva en framtidsfullmakt. Detta innebär att fullmakten blir gällande när fullmaktsgivaren blir sjuk. Genom att ha skrivit en framtidsfullmakt så kan fullmaktsinnehavaren få möjligheten att hantera angelägenheter som rör givaren. HÄR finner ni mer information om denna typen av fullmakt. Många familjerättsliga byråer sysslar med denna typen av frågor och därför kan det vara bra att få mer information om hur ni går tillväga exakt för att säkerställa att ni är skyddade om något oväntat uppstår.

Bra att veta är att framtidsfullmakten inte får avse medicinsk vård utan ska handla om ekonomiska och personliga angelägenheter. Ekonomiska angelägenheter avser i första hand rättshandlingar på förmögenhetsrättens område och därför kan det vara ett bra alternativ i ert fall.

Genom att skriva en framtidsfullmakt så kan ni skydda er mot om det skulle hända något oväntat, så som att någon blir sjuk och inte längre kan ta beslut.

Hoppas att det var svar på er fråga!

Emma AnderssonRådgivare