Måste man genomföra körprov igen om körkortet återkallas under prövotiden?

Hej. Jag har fått mitt körkort juni den 2020, jag har kört utan några problem. 2021 har jag blivit dömt för ringa narkotikabrott, men har inget med körkort att göra. 2022 februari stoppade polisen mig och jag blåste positivt, mitt körkort drogs på plats. Transportstyrelsen har lagt en spärrtid på 12 månader, då jag blåste 0.22 per liter andningsluft. Jag undrar ifall jag kommer få tillbaka mitt körkort efter 12 månader, eller kommer jag vara tvungen att göra om allt pga jag hade 4 månader kvar till prövotiden var slut.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga regleras främs i Körkortslagen.

Enligt 3 kap 18 § Körkortslagen så föreligger en prövotid på två år från dagen för körprovet genomfördes. Om en person begår en trafiköverträdelse under dennaprövotid så kan körkortet bli återkallat enligt 5 kap 1 § Körkortslagen.

Om körkortet blir återkallat under prövotiden så innebär det att man måste genomföra ett nytt körkortsprov enligt 5 kap 15 § Körkortslagen. Så en återkallelse under prövotiden innebär alltid att man måste genomföra ett nytt körkortsprov, vilket innefattar både kunskapsprovet och körprovet.

Det krävs även senare för att få körkort igen, att man ansöker om körkortstillstånd och genomföra en riskutbildning enligt 4 kap 1 § Körkortslagen.

Dessvärre så inträder även en spärrtid efter att ett körkort har återkallats enligt 5 kap 6 § körkortslagen, och under denna spärrtiden så får inte ett nytt körkort utfärdas. Spärrtidens längd beror på överträdelsen och om du har begått några andra överträdelser tidigare.

Du kan ansöka om körkortstillstånd tidigast 6 månader innan din spärrtid har löpt ut.

Men för att sammanfatta din fråga och besvara din fråga kortfattat så måste du tyvärr genomföra proven igen.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Amanda RydbergRådgivare