FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt30/04/2020

Måste man ge tillbaka alla pengar från en försäljning när man har skrivit en skriftlig fullmakt?

Min kompis gav mig i uppdrag att sälja sin bil. Vi gjorde en skriftlig fullmakt. Kompisen ville att jag skulle sälja bilen för minst 25 000kr. Jag sålde bilen för 40 000 kr, måste jag ge alla pengar till kompisen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Eftersom ni har skrivit en skriftlig fullmakt om att du ska i uppdrag från din kompis sälja dennes bil, innebär det att pengarna från försäljningen av bilen tillhör din kompis och du måste ge henne alla pengarna från försäljningen. Detta oavsett om det står i fullmakten eller om ni muntligen kommit överens om att du ska sälja bilen för minst 25 000 kr, eftersom ni då har ingått ett avtal om att du i uppdrag för din kompis ska sälja bilen.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Daniella LarsenRådgivare