FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt25/01/2019

Måste man förvara en framtidsfullmakt på speciell plats?

Hej,

Jag har skrivit ut Framtidsfullmakten från datorn och läst på den. Min fråga är måste man gå till banken för att en jurist skall kontrollera uppgifterna så att det stämmer? Detta blir ju en kostnad på minst 2000,--. Vi är ett gift par i 70 årsåldern helt friska. Jag ser inga konstigheter att fylla i den själv. Och vi har 2 vittnen som kan intyga vår hälsa.

Vi har villa och har bankfack hemma. Måste fullmakten förvaras i bank i bankfack blir det ju en ytterligare kostnad.

Tacksam för svar.

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns inget lagkrav på var framtidsfullmakten ska förvaras eller att den ska registreras någonstans. Du behöver alltså vare sig få framtidsfullmakten kontrollerad av en jurist eller förvara den hos banken. Fullmakten bör dock upprättas i två exemplar, varav den utsedda fullmaktshavaren (personen som ska få representera den andra) ska ha ett exemplar för att kunna uppvisa ett original gentemot tredje man.

Så länge ni följer formkraven i lagen om framtidsfullmakter så kan ni alltså upprätta och förvara framtidsfullmakten hemma utan inblandning av banken eller någon jurist.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar

Annelie BurströmRådgivare