FrågaAVTALSRÄTTAvtal02/07/2019

Måste man betala om ett hunddagis håller stängt om sommaren?

Hej.

Vi har hunden på hunddagis sedan nyår och betaler en fast månadskostnad för det.

I avtalet står det att de har rätt att hålla stängt för semester 30 dagar per år.

Det står dock ingenting om betalning under den period de har stängt.

Nu (vecka 27, 28 och 29, alla i juli) håller de semesterstängt.

Måste vi då betala för den period de har stängt?

Jag är inte intresserad av att säga upp avtalet, men tycker det känns konstigt att betala full månadsavgift.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I Sverige råder avtalsfrihet innebärande att parterna (ni och hunddagiset) fritt kan avtala om vad som gäller för månadsbetalningar. Generellt sett kan dock sägas att avtal ofta förutsätter att båda parter presterar; det vill säga att ni betalar en avgift medan motparten (hunddagiset) presterar genom att ta hand om er hund. Om inte hunddagiset håller öppet är det därför troligt att ni inte heller behöver erlägga betalning.

Om ni har ett avtal med hunddagiset skulle jag därför rekommendera er att läsa igenom detta för att undersöka vad som gäller för sommarmånaderna. Detta för att inte riskera att bli försenad med månadskostnaderna om det visar sig att ni är skyldiga att betala även för dessa veckor..

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Amanda Strömblad LarssonRådgivare