Måste man betala en felaktig kontrollavgift?

Hej!

Jag har en p-plats som jag hyr och har hyrt den sedan juni 2017. Förra veckan fick jag en p-bot (kontrollavgift) två dagar i rad. Jag stod i rutan jag hyr men enligt kontrollavgiften står jag utanför markerad plats. Helt obegripligt! P-vakten har tagit foto på min bil, vilket jag också gjort. Det syns klart och tydligt att jag står innanför rutan. Det tyckte även personen på parkeringsbolaget som jag pratade med. De bad mig att inte betala eftersom jag stod rätt och de pausade avgiften. Idag fick jag ett brev att jag ska betala dessa två kontrollavgifter inom 10 dagar. För mig känns det självklart att inte betala detta eftersom jag parkerat på den plats jag hyr.

Vad tycker ni?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Huruvida du bör betala avgiften beror på vilken typ av parkeringsböter du har fått. Det finns två typer av avgifter: felparkeringsavgift och kontrollavgift. Eftersom du skriver att det står kontrollavgift på boten så utgår jag ifrån detta i mitt svar.

Vad innebär en kontrollavgift?

En kontrollavgift blir utfärdad på privat mark och vanligtvis av ett parkeringsbolag. Parkeringsreglerna för platsen måste vara utmärkta med tydlig skyltning på platsen, jfr 3 § lag om kontrollavgift vid olovlig parkering (1984:318).

Om kontrollavgiften är felaktig

Eftersom du stod parkerad på en plats som du själv hyr inom den markerade platsen, så utgår jag ifrån att kontrollavgiften är felaktig. Du bör därför så snart som möjligt överklaga till den som utfärdat avgiften dvs parkeringsbolaget.

Måste man betala?

Till skillnad från parkeringsavgifter finns det möjlighet att hålla inne betalningen om du anser att den är felaktig. Eftersom du har fått två kontrollavgifter och inte anser dig skyldig till felparkering för någon av dem, så är min rekommendation att inte betala.

Det värsta som kan hända om du väljer att inte betala och istället överklagar kontrollavgiften är att det läggs på en inkassoavgift. Det kan däremot inte bli någon betalningsanmärkning så länge du bestrider avgiften. Detta gör man vanligtvis skriftligen med bifogad dokumentation som styrker ditt påstående - mer om detta nedan.

Vem har bevisbördan?

Det är parkeringsbolaget som har utfärdat p-boten som måste bevisa att du faktiskt har parkerat fel. P-boten i sig utgör ett starkt bevis för detta. För din del innebär det att du måste lämna en trovärdig redogörelse för omständigheterna vid parkeringen eller presentera någon form av bevisning. Med andra ord kan man säga att bevisbördan går över på dig och du måste alltså motbevisa p-boten.

Vid ett överklagande av en kontrollavgift är det viktigt att ha bra dokumentation. Det är bra att du har en bild som visar att bilen stod korrekt parkerad. Du kanske även vet någon person som var där och kan intyga att din bil stod inom de markerade linjerna?

Om du och företaget inte kommer överens så kan man anmäla tvister avseende kontrollavgifter till Allmänna reklamationsnämnden (ARN).

Jag hoppas att du fått svar på din fråga, annars får du gärna återkomma!

Vänliga hälsningar,

Lovisa KleinRådgivare