FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt31/01/2019

Måste man anmäla att krogen blir kontantfri?

Måste vi anmäla till någon myndighet om man som krog väljer att bli kontantfri?

Måste man som företag spara kortslipparna även om kunden använder sig av pinkod vid kortbetalning och transaktionerna finns lagrade i terminalen som man kan skriva ut som rapport?

Lawline svarar

Hej,

tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Betalningsmetoden som restauranger och butiker i allmänt använder kan likställas med avtal mellan säljare (restaurang/butiker) och köpare (kunden). Med detta sagt behöver ni inte kontakta eller anmäla till någon myndighet för er betalningsmetod. Vidare är det inte brottsligt att hålla krogen kontantfri.

Det ovannämnda gäller för alla verksamheter förutom sjukvården (se HFD 2015:49).

Sedlar och mynt som getts ut av riksbanken är i och för sig att se som lagliga betalmedel (5 kap 1 § 2 stycke riksbankslagen). Däremot är denna regel dispositiv, vilket innebär att man kan avtala bort den. För er del innebär det är tillåtet att endast ha en betalningsmetod.

Slutsats

Min slutsats är att man inte behöver anmäla till någon myndighet att man inte ska bli kontantfri. Även i fråga om kortslipparen bör det vara tillåtet då ni fortfarande erbjuder kunden möjligheten att betala med pinkod.

Hoppas ni fick svar på det ni undrade över önskar,

Moneeb MohsenRådgivare