Måste kommunala tjänstemän svara på frågor?

Hej

Jag har en fråga angående kommunal tjänstemans skyldighet att besvara inkommande frågor. Helt kort så har jag ställt frågor angående en BBIC utredning där min dotter är en parterna. Jag har fullmakt från henne att ställa frågor i hennes namn.

Den 2/2 mailade jag ett antal frågor till 3 chefer i socialförvaltningen, Kristianstads kommun.

Jag kompletterade mailet den 6/2. Efter att ha väntat på svar en vecka skickade jag den 12/2 en påminnelse där jag skrev att jag förväntade mig att en återkoppling på när jag kunde förvänta mig att få svar på mina frågor.

Igår den 20/2 skickade jag ytterligare en påminnelse.

Jag har inte fått något tillbaka, inte svar på mina frågor, inte svar på när jag kan förvänta mig att få svar. Ingenting det är som att de inte fått mina mail. Är det inte så att man som tjänsteman i kommunen har en skyldighet att skyndsamt svara?

Min fråga till er är hur jag ska gå vidare med detta?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Socialförvaltningen är en kommunal förvaltningsmyndighet och har därför en serviceskyldighet enligt 4§ Förvaltningslagen. Serviceskyldigheten innebär att de är skyldiga att svara på ditt mail och att svaret ska lämnas så fort som möjligt. Eftersom jag inte har någon information om vad frågorna gällde kan jag inte uttala mig om ifall socialförvaltningen kan ge svar på de specifika frågorna eller inte men i vilket fall som helst så har de en skyldighet att ge någon form av svar så fort som möjligt. Vad som är "så fort som möjligt" är naturligtvis en tolkningsfråga. För enklare frågor har svar efter tre dagar ansetts vara acceptabelt. Är det mer komplicerade frågor kan det då vara rimligt att behöva vänta något längre men att behöva vänta i flera veckor låter orimligt.

Tyvärr finns det inte så mycket man kan göra åt att de inte svarar. Det man kan göra är att anmäla till JO (Justitieombudsmannen). JO kan då rikta kritik mot kommunen om de har brustit i sin serviceskyldighet.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare