Måste jag vara testametsexekutor?

Min exman har utan att tillfråga mig skrivit in mig som testament exekutor. Vi har en 16-årig dotter. Kan jag vägra uppdraget?

Lawline svarar

Hej, tack för att du valde att vända dig till Lawline med din fråga.

Jag förstår det som att du inte vill vara testametsexekutor. Du kan välja att frånsäga dig uppdraget om du inte vill anta det. Det kan dock krävas en skälig orsak till varför entledigandet ska ske (19 kap. 5 § första stycket ärvdabalken). Vad som är skälig orsak skiljer sig åt från fall till fall. Vill du inte vara testamentsexekutor ska du vända dig till rätten som prövar om entledigande. Det kan på så vis vara möjligt för dig att frångå uppdraget.

Jag hoppas mitt svar var till hjälp för dig. Vill du ha ytterligare hjälp om hur du kan gå tillväga eller om du har en annan fråga är du varmt välkommen att boka tid med någon av Lawlines jurister eller skicka in en ny fråga.

Vänliga hälsningar,

Madelen HenrikssonRådgivare