FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt18/08/2018

Måste jag vara medlem i ett parti för att bli nämndeman?

Hej! Jag har kontaktat två partier i min kommun för att avisera mitt intresse för att kandidera till att bli nämndeman. De säger dock att jag först måste gå med i partiet för att överhuvudtaget ha någon möjlighet att bli nominerad eftersom jag "sitter på deras mandat". Strider inte det här helt mot domstolsverkets ambition att nämndeman ska vara en politiskt obunden position? Hur går jag till väga för att argumentera för min rätt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelserna kring nämndemannasystemet hittar du i 4 kap. rättegångsbalken. Nämndemannasystemet fungerar på det viset att du blir nominerad av ett politiskt parti i den kommun du bor i. Om du inte är medlem i ett parti kan du ändå bli nominerad om du kontaktar ett parti och skickar en intresseanmälan; precis som du gjort. Det strider alltså inte mot nämndemannens position som opolitiskt bunden att bli vald av politiska partier eftersom ditt arbete som nämndeman inte får påverkas av din eventuella politiska åsikt.

Som du säkert redan vet finns det andra kriterier som behöver uppfyllas för att en ska kunna bli nämndeman. En måste exempelvis vara svensk medborgare, inte underårig, inte i konkurstillstånd och inte ha en förvaltare. En måste också vara lämplig för nämndemannauppdraget och denna bedömning är något som det politiska partiet gör baserat på din omdömesförmåga, självständighet, laglydnad och andra omständigheter [4 kap. 6 § rättegångsbalken]. Du måste också vara folkbokförd i domstolens domstolskrets, d.v.s folkbokförd i den aktuella domstolens geografiska område. Du kan läsa mer detaljerat om kriterierna i 4 kap. 5 och 6 § rättegångsbalken.

Berörande din fråga om domstolsverkets ambitioner att bibehålla politiskt obundna nämndemän så har inte det något att göra med partiernas val av nämndemän. Domstolsverket och domstolarna står helt utanför valet av nämndeman.

Som svar på din fråga: Nej det strider inte mot domstolsverkets ambition att nämndemän ska vara opolitiskt bundna eftersom en person inte behöver vara medlem i ett parti för att bli vald till nämndeman samt att en nämndeman ändå inte får påverkas av sin eventuella politiska åsikt i sin tjänst. Det du kan göra är att hänvisa till de paragrafer jag nämnt i texten men också till domstolsverkets hemsida om val av nämndemän. Där framgår att nämndemannajobbet inte är ett politiskt uppdrag och att du inte heller behöver vara medlem för att bli vald.

Hoppas du fick svar på din fråga. Hör av dig om du undrar något mer!

Med vänlig hälsning,

Matilda HetlesaetherRådgivare