Måste jag vara folkbokförd på den lägenhet som jag hyr ut?

Hej

Jag undrar om jag kan ha en inneboende i min brf trots att jag är inte folkbokförd där?

Jag har en annan lgh som jag är folkbokförd där.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns ingen bestämmelse som kräver att hyresvärden är folkbokförd på den lägenhet som den hyr ut. Du ska istället vara folkbokförd på den adress där du är bosatt (6§ Folkbokföringslagen). Du är bosatt på den fastighet som du regelmässigt tillbringar eller, när byte av bostad har skett, kan antas komma att regelmässigt tillbringa din dygnsvila (7§ Folkbokföringslagen).

Om du har fler frågor eller något var otydligt, är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen. Det finns även möjlighet att boka tid hos någon av våra jurister på lawline.se/boka.

Med vänlig hälsning,

Philip StockerRådgivare