FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis29/09/2018

Måste jag svara på polisens frågor?

Hej, om jag är ute och polisen kommer fram till mig och frågar vem jag är, är jag tvungen att att svara på de, eller ens del ta i någon diskussion? Kan man få paragraf på vilken/vilka lagar som säger så?Tack på förhand

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om polisens befogenhet att ställa krav på privatpersoner finns i polislagen. Det finns ingen allmän skyldighet att uppvisa legitimation, däremot kan polisen kräva att du legitimerar dig om du är misstänkt för något brott och polisen har särskild anledning att anta att du ska berövas friheten (14 §). Polisen har alltså inte rätt att kräva att du uppvisar legitimation "bara för att".

I svensk rätt finns det ingen lagreglering som innebär att en person måste besvara polisens frågor, den som har blivit stoppad av polisen har alltså rätt att välja att vara tyst.

Hoppas du fick svar på din fråga, om du har fler frågor är du välkommen att höra av dig till Lawline igen!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare