Måste jag som särkullbarn begära min arvslott?

Måste jag, som särkullbarn, göra något särskilt för att få ut min arvslott?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Som särkullbarn behöver du inte göra något för att få ut din arvslott. Huvudregeln är att du som särkullbarn har rätt att få ut din arvslott direkt (3 kap. 1 § Ärvdabalken, ÄB). Undantaget är att du kan välja att vänta med att ta ut den genom att avstå den till den efterlevande maken och ta del av arvet först när vederbörande går bort.

Skulle det däremot finnas ett testamente som gör att du inte får ut din laglott behöver du begära jämkning av testamentet inom sex månader från att du tog del av testamentet (7 kap. 3 § ÄB). Laglotten är halva arvslotten (7 kap. 1 § ÄB).

Sammanfattningsvis behöver du inte göra något för att få ut din arvslott. Finns det däremot ett testamente som kränker din laglott, dvs halva arvslotten, måste du begära jämkning av testamentet för att få ut den.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare