FrågaFAMILJERÄTTGod man28/06/2018

Måste jag som förvaltare informera min bror i förväg om den stundande vräkningen?

Hej! Jag är förvaltare för min bror. Min bror ska vräkas från sin lägenhet (med mitt samtycke) det jag undrar är 1: Måste jag som förvaltare informera honom i förväg om den stundande vräkningen? Han förstår inte när man skriver brev och han öppnar inte dörren. Tacksam för svar. MVH

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga. Eftersom ditt namn stod med i frågan har jag tagit bort det för att anonymisera detta svar.

Som förvaltare är du som ett slags mellanhand i ärenden som detta som rör hans egendom och bevakning av hans rätt. Hade han inte haft en förvaltare hade ju vräkningsärendet hanterats direkt av honom. Det är därför ditt ansvar att informera honom om att vräkningen kommer att ske. Jag rekommenderar att du fortsätter ringa, knacka på och på de sätt du kan försöker kommunicera detta, särskilt eftersom det gäller vräkning som får anses ganska drastiskt och ingripande i en människas liv. Det finns förstås en gräns och går det inte att nå honom så har du i så fall ändå gjort vad du kunnat för att fullgöra ditt uppdrag.

Med vänlig hälsning,

Beatrice KrigRådgivare