Måste jag skriva samboavtal om jag köper egen lägenhet?

Hej,

Jag , min sambo och våra tre barn bor i en villa. Vi pratar om att separera men det är svårt att lösa en bra boende lösning, värdet på huset har i princip dubblats sedan vi köpte det för 8 år sedan. Men om vi ska köpa något nytt kommer varje boende kosta minst som ursprungspriset på vår villa för betydligt mindre lägenheter/hus så båda kommer då ha minst lika mycket lån per person som vi har tillsammans nu. Jag funderar på lösningen att att vi behåller huset som vi båda betalar för (så har barnen fortfarande sina egna rum) men att jag köper en mindre lägenhet, som jag och barnen delvis kan bo i (som jag betalar för). Måste vi skriva samboavtal för att tydliggöra att det är min egendom i så fall? Det skulle vara skönt att ha tryggheten att den dagen vi säljer är jag säker på att jag även har en tillgång i den lägenheten som endast är min. Eller om någon av barnen behöver den. Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du valde att vända dig till Lawline med din fråga.

Om samboförhållandet mellan dig och din sambo upphör kommer en bodelning mellan er att ske (8 § sambolagen). Detta gäller bland annat när man väljer att flytta isär (2 § sambolagen). Det som kommer att fördelas lika mellan er vid bodelningen är samboegendomen. Till samboegendom räknas sambors gemensamma bostad och bohag, förutsatt att denna har förvärvats för gemensam användning (3 § sambolagen). Rent formellt kommer inte lägenheten du planerar att köpa räknas som er gemensamma bostad, då den inte är avsedd att utgöra ert gemensamma hem (5 § sambolagen). Den kommer därför inte att delas lika mellan er. Jag skulle däremot ändå råda dig att upprätta ett samboavtal. Skulle det bli en framtida konflikt mellan dig och din nuvarande sambo kan det vara en trygghet att ha det på papper att lägenheten ska utgöra din enskilda egendom och inte ingå vid en framtida bodelning. Att upprätta ett samboavtal behöver inte vara speciellt krångligt eller tidskrävande och är helt klart värt besväret för att undvika framtida bråk kring egendom. Tänk på att ett samboavtal har vissa formkrav för att vara giltigt. Det ska bland annat ha upprättats skriftligen och vara undertecknat av både dig och din sambo (9 § andra stycket sambolagen).

Jag hoppas mitt svar har varit till hjälp för dig. Har du någon annan fundering är du varmt välkommen att skicka in en ny fråga.

Vänliga hälsningar,

Madelen HenrikssonRådgivare