Måste jag sälja bostaden för att lösa ut särkullsbarn om min maka dör före mig

Jag och min hustru äger gemensamt en bostadsrätt.Jag har själv inga barn men min hustru har en dotter från tidigare äktenskap.Om min hustru avlider före mej blir jag då tvungen att flytta och sälja lägenheten för att kunna lösa ut dottern så att hon får del av sitt arv.Vi har,utöver lägenheten,inga större ekonomiska tillgångar. Mycket tacksam för svar till en mycket orolig äldre man. MVH

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Om du blir tvungen att flytta och sälja lägenheten är ju svårt att säga, däremot så om din hustru dör före dig har hennes dotter rätt att om hon så önskar få ut sitt arv direkt enligt Ärvdabalken (se kap 3. 1 §). Dottern kan välja att vänta med att ta ut sitt arv tills även du har avlidit (se 3 kap. 9 §). Om hon gör det har hon då efterarvsrätt efter sin mor när du dör. Du kan dock inte tvinga henne att vänta med att ta ut arvet, men om hon kan tänka sig att vänta så behöver du inte oroa dig för att behöva flytta.

Om din hustru enbart har ett barn, så ärver denne allt efter henne. Du och din hustru kan skriva ett testamente att dottern vid hustruns död enbart ska få ut sin laglott (hälften av vad hon annars skulle ärvt, se 7 kap. 1 §) och att resten ska tillfalla dig med fri förfoganderätt, och efter din död får dottern ut sin del. (Eller om ni vill att hustruns dotter ärver allt efter dig, jag vet inte vad ni har för relation och om det är önskvärt men då du inte har några egna barn kan du fritt testamentera din egendom som du önskar).
Kanske kan att begränsa dotterns arv vid din hustrus död till laglotten göra att du har råd att lösa ut henne utan att sälja bostadsrätten?

Nu vet jag inte vad bostadsrätten är värd, men den efterlevande maken har alltid rätt att få behålla egendom till ett värde av fyra prisbasbelopp (3 kap. 1 § 2 st.) Dock räknas även din del av giftorättsgodset och din ev. enskilda egendom in, så när det finns en bostadsrätt blir nog summorna ändå större. Prisbasbeloppet 2014 är 44 400 kr, och fyra prisbasbelopp är alltså 177 600 kr. Detta har du, om tillgångarna räcker, rätt att som minst få behålla efter bodelningen i samband med att din hustru avlider.

Det bästa är om ni kunde sätta er ner och prata om vad du, din hustru och hennes dotter tycker, tänker och vill i frågan. Förhoppningsvis kan ni komma överens den vägen, men kan ni inte det finns möjligheten att i testamente begränsa det dottern får ut vid hustruns död till laglotten. Om det hjälper för att du ska slippa flytta beror på värdet av bostadsrätten och hur mycket andra tillgångar det finns. Som du ser är det, om även din hustru vill att du ska ha åtminstone en möjlighet att kunna bo kvar och inte behöva lösa ut hennes dotter med hela arvet direkt, en god ide att hon upprättar ett testamente. Här kan man online få hjälp att upprätta testamente, och här kan du boka tid hos en familjerättsjurist som kan hjälpa er upprätta ett testamente.

Lycka till, och hoppas att mitt svar gjorde att oron minskade något i alla fall.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare